Positiv psykologi – Jannich Rindom

”Vær positiv og smil til verden”, eller: ”Prøv at tænk positivt, i stedet for at gå der og hæng med mulen”. Det er udtryk vi kender og hører jævnligt, og som selvfølgelig er relevante begreber for os alle. Vi ved jo godt, at det gælder om at være positiv. Men for det meste, så er det nemmere sagt end gjort. Positivitet er ikke noget vi bare kan knipse frem ud af den blå luft. Man kan ikke være positiv på kommando, og man kan heller ikke finde smilet frem, hvis der er noget der plager en.

 

Men kan man lære at være positiv? Kan man arbejde med positivitet som begreb og faktisk blive bedre til at have det godt og mere lykkelig? Det siger forskerne klart ”ja” til – det handler om en anden og spændende måde at bruge psykologi på.

 

Psykologer og forskere arbejder med et begreb der kaldes ‘positiv psykologi’, hvilket er et forholdsvis nyt område inden for psykologien. Som navnet antyder, arbejder positiv psykologi med at flytte fokus fra de negative til de positive sider af den menneskelige tilværelse. En stor del af psykologien har traditionelt forsket i alt det der går galt i vores liv, og ikke nær så meget i det der faktisk virker og fungerer. Den positive psykologi forsøger således at skabe viden om, hvad der er godt i tilværelsen og for den menneskelige natur. Herunder stilles spørgsmålet om, hvad lykken er, og hvordan den opnås.

 

Som mennesker er vi meget mere tilbøjelige til at fokusere på det negative end det positive, og det negative påvirker os meget stærkere. Det gamle ordsprog om, at der skal ti succeser til at opveje en fiasko er ikke helt forkert. For at have det godt, er det derfor vigtigt, at man forsøger ikke at hænge fast i traumer, nederlag, smerte og dårlige oplevelser. Hvis vi fokuserer på noget, der irriterer eller frustrerer os, vil denne følelse have tilbøjelighed til at blive hængende og helt ubevidst provokere andre negativt ladede følelser, der til sidst vil gøre os endnu mere frustrerede. Det gælder om at bryde den negative spiral – og til det, findes der råd.

 

Det gode ved positiv psykologi er, at vi hver især kan bruge den til noget konstruktivt, på en ret simpel måde. Psykologer på området har nemlig udarbejdet lister og oversigter, over en række af simple teknikker og øvelser man selv kan benytte sig af, til at fremme positiviteten og et bedre velvære. Det er teknikker der i dag bruges inden for både uddannelse, coaching og i sundhedssektoren, men som i princippet kan bruges af alle. Her følger et par af de øvelser og teknikker der er udlagt af psykologerne:

 

 

Små øvelser der kan gøre en forskel

 

Giv dig selv tilladelse til at være menneske. Accepter at følelser som frygt, tristhed eller angst godt kan være helt normale. Når vi ved at sådanne følelser er helt naturlige hos os alle, er vi mere tilbøjelige til at overvinde dem. Generelt kommer der intet godt ud af at afvise vores følelser, uanset om de er positive eller negative. Men vi er blevet så vant til at søge succes og fornøjelse, at vi tror der er noget galt med os, når vi har det dårligt. Vi forsøger at gemme sådanne følelser, men det er en dårlig idé. For når vi tillader os selv at være menneskelige – og accepterer at følelser godt kan være smertefulde – så har vi nemmere ved at tackle dem, komme videre og åbne op for de positive følelser.

 

Forsøg at simplificere og forenkle. Vi farer rundt og er generelt præget af en travl hverdag. Vi forsøger hele tiden at presse flere gøremål og aktiviteter ind på mindre tid. Mængden af alt det vi skal nå, påvirker kvaliteten – og vi bliver ikke lykkeligere af at forsøge at nå det hele, tværtimod. Gør dine daglige rutiner mere enkle. Lær at sige fra. At vide, hvornår man siger ”nej” til andre, betyder ofte at sige ‘ja’ til os selv.

 

Undgå at leve med den stressende fornemmelse, at du hele tiden er ved at løbe tør for tid. Det gør det umuligt at nyde eller dedikere dig selv fuldt ud til de aktiviteter, der gør dig glad.

 

Husk forbindelsen mellem sind og krop. Hvad vi gør – eller ikke gør – med vores organer, påvirker vores sind. Regelmæssig motion, tilstrækkelig søvn og sunde spisevaner fører til både fysisk og psykisk velvære.

 

Øv dig i at tænke positivt. Tænk på tre gode ting, du har oplevet i dag. Skriv dem ned, og svar også hvorfor det er gode oplevelser.

 

Udtryk taknemmelighed, når det er muligt. Vi tager for ofte vores liv for givet. Lær at værdsætte og nyde de gode ting i livet, fra søde folk til god mad, fra smuk natur til et flot smil. Prøv fx at skrive et takkebrev – eller mail – til en person, som har hjulpet dig, men som du aldrig har fået sagt ordentligt tak til. Du vil blive overrasket over den positive effekt sådan noget kan have.

 

Prioriter relationer til andre mennesker. Uanset om det er familie, naboer eller kolleger. Den tid vi bruger sammen med andre mennesker vi holder af, er kvalitetstid vi får det godt af. Den vigtigste kilde til lykke kan være den person, der sidder ved siden af dig. Husk at værdsætte den tid I bruger sammen. Prøv i øvrigt at omgive dig med folk, som giver dig god energi. Energi smitter nemlig – ligesom det smitter, når nogen gaber, smiler og så videre.

 

 

 

Jannich Rindom om positivitet på jobbet

 

Salgscoach Jannich Rindom fra firmaet Phoner2Support, kender godt til positiv psykologi og mener at begrebet med stor fordel også kan benyttes i erhvervslivet. ”Det er jo bevist, at trivsel og arbejdsglæde, øger præstationerne hos medarbejderne. Ved hjælp af positiv psykologi kan man sætte gang i motivationen på en god måde, der faktisk er en fordel for både arbejdsgiveren og den ansatte selv. At skabe glæde og positivitet er jo en vigtig detalje i sig selv, for det enkelte menneske og hans daglige livskvalitet på arbejdet. Men det er også noget der rykker ved produktiviteten i det daglige arbejde. Arbejdsglæde fremmer nemlig effektiviteten i en sådan grad, at arbejdsgiveren kan se positive resultater på bundlinjen. Og så er vi ved at være fremme ved en kerneværdi, som vil skabe store og brede smil hos de fleste virksomhedsejere”,   lyder det fra Jannich Rindom.http://jannichrindom.dk

 

I grunden er der ingen grænser for hvordan positiv psykologi kan bruges. Man kan fx træne personer i at blive mere robuste, og det kan være nødvendigt hvis man ved, at de vil blive udsat for stressede situationer eller forandringer på jobbet.

Flere psykologer mener at lykke og positivitet i høj grad er forbundet med styrke på det mentale plan, og den slags kan man næsten ikke få for meget af, i den verden vi lever i i dag. Begrebet er stadig ret ungt, og både psykologer og forskere arbejder stadig med at udvikle og udbrede begrebet, så det kan bruges langt bredere og i langt flere områder af psykologien, end det gør i dag. Positiv psykologi tyder på at have et kæmpe potentiale, og at vi måske kun har set toppen af isbjerget.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.