Wise men speak because they have something to say fools because they have to say something

– Plato

I den lokale Aldi i Roskilde er der på en tidlig forårsdag udsalg på plantejord. I ved, disse plantesække, hvor man nemt kan skære tre huller i toppen af sækken, og plante sine egne tomater eller agurkeplanter. Det ugentlige tilbudskatalog lokker i dag med tilbud om hele 5 poser for kun en hundredmand, og et forårsklart ældre ægtepar, står klar som de første kunder i butikken med 10 sække stablet op i indkøbsvognen.

Ved kassen sidder Ahmed, en afghansk kassemedarbejder der har arbejdet i butikken i længere tid, og som egentlig både taler et rimeligt godt dansk og i øvrigt også har et godt forhold til sine lokale kunder. Ahmed er en rolig mand der ikke lader sig stresse og som passer sit job til punkt og prikke.

Hr. og fru Jensen kommer nu rullende til kassen med de 10 store sække, og spørger Ahmed på et ret massivt sjællandsk dialekt: ”Vil du ha’ jorden op på båndet?” Ahmed, der i dette øjeblik har travlt med byttepenge fra en tidligere kunde, får ikke helt fat i spørgsmålet fra fru Jensen, så hun spørger igen: ”Vil du ha’ jorden op på båndet?”. Denne gang lidt højere, men det virker som om det roskildensiske dialekt er blevet en anelse stærkere. Ahmed kigger undrende på de to forårskåde kunder, men siger ikke noget. Det er tydeligt at han ikke helt forstår spørgsmålet. ”Jord, på båndet”, hvad er det de forsøger at sige?

Hr. Jensen har ikke hverken tid eller tålmodighed til mere pjat, og vil i øvrigt ikke være til besvær for de andre kunder i butikken, så han begynder så at lægge sækkene op på kassebåndet. En efter en.

Nu går det op for Ahmed hvad de to roskildensere er i færd med, og siger nu kvikt: ”Det behøver I ikke, bare giv mig en sæk – og så sig hvor mange i har i vognen”? ” – Men det var jo det jeg spurgte om”, lyder det anstrengt fra Fru Jensen der nu er kommet lidt i vildrede over situationen, og ikke mindst er lidt halvstresset over de andre kunder der nu står i køen bag dem.  Ahmed rejser sig nu fra kassen, scanner plantesækkene, tager imod betaling, og får klaret ekspeditionen uden yderlige vanskeligheder. Let og elegant, faktisk.

I situationen her, en ekspedition der ellers burde være nem og ganske ligetil, gik det helt galt med kommunikationen. I en ellers rutinepræget situation ved en helt almindelig kasseekspedition, ville fru Jensen forsøge at være behjælpelig, ved at spørge om det var nødvendigt at lægge alle plantesækkene op på kassebåndet. Men hun fik udtrykt sig lidt uklart og ikke specielt tydeligt: Hun nævnte fx ikke ordet ‘plantesække’, som nok var det ord Ahmed ville kunne identificere fra tilbudskataloget, de eneste ord der fremstod helt klare var; ”jorden” og ”båndet”, og den besked nåede ikke helt frem til kassemedarbejder Ahmed. At spørgsmålet blev stillet på et så drevent sjællandsk, at selv en gæv jyde ikke ville kunne forstå det, gjorde jo heller ikke kommunikationssituationen bedre.

Ikke at dette var nogens skyld, for Fru Jensen var jo roskildenser og Ahmed afghaner, så naturligvis var deres sproglige udtryk meget forskellige. Det kunne også være sket for en københavner på afveje i Sønderjylland. Men der manglede tydelighed i sproget, og måske en større bevidsthed i måden der blev kommunikeret på, og det skabte altså det vi kalder en kommunikationsbrist.

Nu er en situation med 10 plantesække i Aldi jo ikke noget der afføder noget større, dramatisk problem – men blot noget der gjorde Fru Jensen lidt hed om ørerne, og Ahmed til forlegen. Men det er et eksempel på hvordan en simpel kommunikation kan gå galt.

Men i andre sammenhænge, ikke mindst i erhvervslivet, kan den måde vi kommunikerer på, have en helt anden og vital betydning. I de møder vi holder, i forretningsaftaler, forhandlinger, mæglinger, konflikter, præsentationer og ikke mindst i salgssituationer, kan kommunikationen være afgørende for at udfaldet bliver en succes eller en fiasko.

Vi har talt med erhvervscoach Jannich Rindom om den gode og den dårlige kommunikation, og om hvor vigtige selv små detaljer i vores måde at kommunikere på, kan være i en professionel forretningssituation.

Nogle gange er det blot tonen i ens tale, der kan få et personalemøde til at gå helt op i hat-og-briller, eller som kan få det til at blive en ægte succes ”, lyder det fra Jannich Rindom. ”Har du sovet dårligt, eller er du træt og uoplagt mandag morgen, så kan det høres på den måde du taler. Det er simpelthen energien i din kommunikation, der er med til at afgøre, hvilken effekt du har på dine modtagere”, siger Jannich Rindom, der selv har temaet kommunikation tæt inde på livet i hans professionelle virke.

Jannich Rindom er direktør i virksomhederne ‘Rindom & Co Consulting’, ‘Phoner2Support’ og ‘Din Erhvervscoach’, og har i en længere årrække arbejdet indgående med salg, salgsteknikker, markedsføring og telemarketing. Som et speciale har Jannich Rindom de senere år været professionelt beskæftiget med salgstræning og coaching i erhvervslivet, et område der i høj grad kommer ind på temaet kommunikation.

Hvis man i en verden af salg, markedsføring og telemarketing kan tillade sig at benytte udtrykket ‘passioneret kommunikator’, så er Jannich Rindom en kapacitet på sit felt. Sjældent har man mødt en professionel aktør, der i den grad arbejder med salg og kommunikation som et nobelt håndværk. Den erfarne erhvervsmand har gjort det til sit speciale, at udvikle sig i en branche der netop kan gøre brug af hans evner og talent som professionel coach, underviser og træner.

Samtalen er sporet ind på hvor vigtig kommunikation er, hvor enkelt at positiv kommunikation egentlig kan være – men ikke mindst: om hvor nemt kommunikationen kan gå helt galt og briste. Følg med i disse samtaler når vi i de følgende indlæg her på bloggen taler med Jannich Rindom.