Sådan kommer du i gang med dit opsøgende salg

Som nystartet iværksætter er en af de større udfordringer – og bekymringer – mange gange: hvordan får jeg mine første kunder? Hvordan tager man lige skridtet og får gjort sig selv synlig over for potentielle kunder – store som små – og hvordan griber man egentlig bedst opsøgende salg an – Telemarketing kan være en af måderne!

 

Jannich Rindom, Salgsrådgivning – om opsøgende telesalg:

1.)

”Gør det klart for dig selv, hvilke type kunder som du ønsker dialog med. Lav en liste over dine 20 ”ønskekunder” – og sigt efter et niveau, der er interessant både økonomisk og for din virksomheds renomme, så du får referencer, du kan bruge i din markedsføring senere ud i erhvervslivet. ”

2.)

”Når du har gjort det klart, hvilken kundegruppe du går efter, skal du lave grundig research. Sæt dig ind i, hvad kunderne har brug for – og hvordan dine produkter eller ydelser kan hjælpe dem. I denne fase bør du også sætte dig ind i, hvad dine konkurrenter tilbyder – så du kan slå på, hvordan netop du skiller dig ud fra mængden! (Men husk endelig at lade være med at nævne specifikke konkurrenter eller tale nedsættende om dem – det giver et rigtig dårligt indtryk for modtageren i den anden ende.)”

3.)

”Ring til kunden. Vær ikke bange for at springe ud i det. Træf beslutningen om at gøre det – og gå så 100% ind i det. Du ved først, når du er kommet i gang, om det vil briste eller bære. (Faktisk er det jo ofte sådan, at man nærmere skal være bange for ikke at gøre noget!)

Hvis du sælger et fysisk produkt, kan du på forhånd sende et prøveeksemplar sammen med et brev, hvor du viser, at du har gjort dig nogle tanker om, hvordan du og kunden kan få et fremtidigt samarbejde på benene – og hvilken forskel dit produkt kan gøre for virksomheden her. Her kan du afslutte med at skrive, at du vil ringe til modtageren om en uges tid.

Dette kan du så referere til, når du ringer til den relevante kontaktperson i virksomheden (som du jo har fundet frem til gennem din research). Her kan du – ud fra din viden om virksomheden – starte en dialog om, hvilke scenarier i virksomheden, dit produkt ville kunne anvendes; hvilke værdier virksomheden har, og hvilke udfordringer de står over for – og hvordan dit produkt vil kunne passe ind. (Igen: Du har jo gjort dit forarbejde godt og kender virksomheden/branchen, så du på forhånd har nogle konkrete forslag til, hvordan de kan bruge dit produkt/din ydelse).

 

Afslutningsvis rundes samtalen høfligt af og munder forhåbentlig ud i, at der er basis for et møde, hvor I kan tage en dybere snak.

Husk, at det nogle gange er nødvendigt at være vedholdende. Du skal have gjort dit forarbejde godt og have sat dig ind i virksomheden – og virksomheden skal føle at du vil det her samarbejde. Derfor kan det godt være, du nogle gange er nødt til at ringe 7-9 gange, før mødet eller kontrakten er i hus. Udfaldet af den enkelte samtale afhænger jo også af, hvor personen du taler med, er lige nu og her – om de står midt i en budgetforhandling, midt i en samtale med konen – eller noget helt tredje. Så tab ikke modet, hvis ikke de lige har tid til at lytte til dig, første gang du ringer!

Og skulle det ske, at det ender med et nej – så er det med at sætte sig ned og finde en ny ønskekunde, så du hele tiden har 20 i din pipeline at tage fat på – håber det giver mening”

profil billede med logo på trøje

Om Jannich Rindom:

Jannich blev iværksætter i foråret 2006 med bla. virksomheden Phoner2support ApS, som har specialiseret i at formidle Salgstræning/teknikker, mødebooking og telesalg til både små og mellemstore virksomheder

Læs mere om Phoner2support.dk www.phoner2support.dk

Hjælp – Til din måske “første” ringedag.

din første ringe dag? – salgstips !

Ja tanken om sin første dag som sælger kan, godt give anledning til sved i hænderne og et par søvnlæse nætter. Tanken om at skulle ringe uopfordret ud til virksomheder / privatpersoner og sælge et produkt/ydelse, tiltaler ikke mange. Derfor vælger jeg at dele lidt salgstips med dig – så du har en idé om hvad jobbet kræver, og hvordan du kan skabe din egen succes – det jo par mange måder det der driver en telefonsælger -nemlig succesen!

Sådan bliver du en god telefonsælger – Gode telefonsælger tips!

Du får her nogle konkrete tips, som du vil kunne bruge fra første dag bag telefonen- Før du overhovedet starter skal du vide at du vil møde afslag . Nogle vil stille spørgsmål ved dit opkald, nogle vil blive fornærmet, og andre vil blot smide røret på, efter du har præsenteret dig selv. Når det så er sagt, er der faktisk mange mennesker, som måske overraskende for mange, gerne vil snakke med dig. Det er disse du skal fokusere på – gør altid samtalen personlig og hver nærværende.

Din arbejdsmentalitet er afgørende for succesen bag telefonrøret!

Du skal som person motiveres af konkurrence. Derfor er det en stor fordel hvis du som person er konkurrenceminded.Stil krav og forventninger til dig selv – hvorfor nøjes ? Afslag er en naturlig del af jobbet som telefonsælger. Derfor er det en forudsætning for at skabe succes at du ikke lader dig påvirke af et afslag, men blot tager den næste på listen med et smil. Gør det det klart for dig selv at det ikke er dig folk bliver fornærmede på, men konceptet med at blive uopfordret kontaktet. Hver dag er en ny start! Der vil der uden tvivl være nogle dage på jobbet som er bedre end andre. Kunsten er ikke at lad en dårlig dag på jobbet, påvirke den næste dag. (Learning by doing). Det bedste man kan gøre for sig selv hvis man er ny i et telefonsælgerjobbet, er at gribe “knoglen”, og kommer igang med at ringe. Der er mange der tror at man sælger bedst hvis man hurtigt når at smide hele salgstalen i hovedet på modtageren. Det er ikke korrekt! Jo mere du får den potentielle kunde i tale, jo lettere vil du have ved at argumentere for dit produkt. Brug de informationer du får, til at sælge dit produkt til at behovsafdække. Kunden har altid ret. Den klassiske sætning er i den grad gældende indenfor telefonsalg. Sig aldrig kunden ikke har ret, men prøv i stedet at vend samtalen i en positiv retning hvis kunden ytrer sig negativt. ( skab et behov) Hvis du som telefonsælger bruger den samme salgstale igennem en hel dag er der stor chance for du kommer til at lyde som du læser direkte op fra en manuskript, hvilket skræmmer de fleste, opbyg i stedet en produktviden. Det kan betale sig at nær studerer det produkt du skal sælge, før du tager første opkald.  En god produktviden vil smitte af på din selvtillid og i din dialog med potentielle kunder.

Håber overnævnte kan bruges- rigtig god “første” ringe dag!

profil billede med logo på trøje

Jannich Rindom

 

Fremtidens sælger

I fremtiden er det ikke længere nok at køre rundt i en stor fin Mercedes i sit stive puds, havde talegaverne i orden og besøge nogle enkelte kunder for at få en “hurtig” ordre – Nej i fremtiden skal der meget mere til, hvis jeg skal sætte overskrifter på fremtidens sælger, er der ingen tvivl om der i fremtiden vil være færre sælger og de sælger der derimod er tilbage – vil formodentligt havde en (videregående uddannelse)

Den elektroniske teknologi gør alt salgsarbejdet mere målrettet, effektivt og systematiseret. Og det sætter nogle helt andre krav til de sælgere, som traditionelt har levet ret godt af det. Den der gamle med at “vi kan levere og resten det skaffer vi”, den holder ikke længere.

Kravene til sælgernes kompetencer vil blive højnet. Fremtidens sælger skal ud over at kunne formulere sig mundtligt også kunne formulere sig godt skriftligt. Man laver ikke nogen aftaler, uden at de bliver bekræftet via e-mail med det samme. Den sælger, der ikke kan skrive deres egne gode oplæg og breve til kunden er en uddøende race.

profil billede med logo på trøje

De bedste sommer hilsner

Jannich Rindom

Jannich@phoner2support.dk

www.phoner2support.dk  

 

 

moedebooking

Hvordan sikre man at et møde der bookes over telefonen, bliver et godt og frugtbart møde for alle parter?

Mødebooking = Kommunikation.

Først og fremmest handler det om, at får afstemt forventningerne fra start af. Intet må være overladt til tilfældigheder, i et samarbejde når det omhandler Mødebooking.

Virksomheder som der ringer ud og booker møderne, skal klædes ordentligt på fra start. Førend opstart af en kampagne skal Phoneren briefes af kunden, forberedelsen er et vigtigt nøgleord som i min egen virksom udgør over 70 % af den succes som virksomheden har den dag i dag.

Alt for mange har det med at tro, at deres produkter sælger sig selv. Sådan er virkeligheden desværre bare ikke, selv ikke for en rutineret mødebooker. Phoneren bør argumenter for hvorfor det produkt/den service han/hun ringer om – kan berige den virksomhed der kontaktes. Hvis kontaktpersonen/beslutningstageren anerkender et potentielt behov/interesse for det Phoneren ringer om – så kan det næsten kun blive et godt møde – altså er vi igen ude i forberedelsen er en vigtigt faktor.

Kaffemøder Nej tak – En sætning de fleste mødebookingsfirmaer har hørt 1000er af gange. Mange mødebookingsfirmaer er desværre ikke dygtige nok til at træne deres Phonere til at tilsikre kvaliteten af møderne. For at få afstemt kvaliteten, bør man derfor altid lave en testperiode, der definerer et efterfølgende samarbejde, herunder pris pr. møde, sværhedsgrad, hitrate osv. Køberen af mødebooking-services bør sikre sig, at mødebookingsfirmaet har de fornødne kompetencer der skal til for at løfte en sådan opgave – Desværre er flere mødebookingsvirksomheder der takker ja til ”alle” opgaver uden at kende til sine egne begrænsninger. Kunsten er at leverer de bedste resultater og ikke de hurtigste resultater.

Kommunikationen er afgørende for et godt samarbejde – Ofte har kunderne nogle forudindtagede holdninger til hvad de ønsker i forbindelse med en kampagne, og ofte har mødebookingsfirmaerne også nogle forudindtagede ideer og holdninger til hvordan en kampagne kan løses. De bedste resultater opnås, når begge parter har forstået og accepteret en kampagnes indhold, og når målsætningen for kampagnen er afstemt. Det er nemlig ikke sjovt for en sælger, at holde indholdsløse møder, og det er bestemt heller ikke sjovt for hverken mødebookingsfirmaets ledelse eller konsulenten, at skulle retfærdiggøre hvorfor et sådant møde overhovedet blev booket. Det er meget simpelt. Er der ikke et indhold for mødet, så lad være med at booke det. Hvis kontaktpersonen reelt set ikke er interesseret eller ikke har et behov, så lad være med at sælge mødet igennem, bare fordi vedkommende ikke kan sige nej. Det dårlige møde kommer tilbage i hovedet på vedkommende der presser det igennem, som en boomerang. Det kan aldrig betale sig at skyde i tåger og håbe på det bedste.

Kvalitet frem for kvantitet.

Skal vi tag en snak, så kan vi i fællesskab kan vurdere om jeg er den rigtige til opgaven til at leverer de rigtige møder – så skal du være velkommen til at kontakte mig på:

jannich@phoner2support.dk eller udfyldt kontaktformularen under ”kontakt”

De bedste mødebookingshilsner.

 

Jannich Rindom

Phoner2support – navnet forpligter.

Phoner2support ok

www.phoner2support.dk , Mødebooking, telesalg & Salgstræning.

 

 

SEO – På side 1 med flere søgeord uden AdWords, Annoncering eller den store investering

Indledningsvis skal det siges at jeg aldrig har været den store IT ekspert.

SÅ LYKKEDES DET FANDME:

Det er en helt fantastisk følelse at se sin lille virksomhed lægge og konkurrere med de store virksomheder i branchen, som uden tvivl kaster mange penge i AdWords.

Tænk engang at min lille forretning er på side 1 med flere søgeord – det er helt fantastisk.

Jeg skrev for noget tid siden, et lignende blogindlæg med forbehold for det helt tunge søgeord: Mødebooking, der var jeg stadigvæk på side 3. Den er nu på side 1. Processen har været lærerig og fascinerende… SEO er en jungle og jeg har i min opstart indhentet mere end 5 tilbud, alt lige fra 5.000 kr. og i den tungere ende af 25.000 kr. – problemstillingen for mit vedkommende var/er at jeg ikke forstår mig på SEO Snak. Så i stedet valgte jeg at fokusere på hvad jeg kan bidrage med på de sociale medier så som; hvordan skaber du succes med telemarketing? Din første ringedag som opsøgende sælger? Hvad er god telemarketing osv.

Hvordan er succesen så kommet dertil, hvor den er i dag og har jeg fået arbejde ud af det?

Dette skyldes uden tvivl at jeg har fået kigget mine tekster igennem af en professionel  og har fået det tilpasset til mit formål – dernæst er det de mange sociale aktiviteter bla. via AMINO & Facebook som skyldes min succesrate. Jeg har fået næsten 2800 Sessioner på under 2 måneder – det er jeg ret imponeret af.

Jeg har modtaget 48 henvendelser, hvoraf en håndfuld af dem er blevet kunder.

Så mit bedste råd herfra er;

Vær aktiv på de sociale medier og fokuser på hvordan du kan bidrage med gode og konstruktive debatter/ indlæg.

Et lille stemningsbillede :

side1_mødebooking

 

Rigtig god aften

telesaelger-jannich-rindom

Med venlig hilsen

Jannich Rindom

Mødebooking, Salgstræning & Telemarketing.

 

Jeg løber langt for mine kunder – Service og kommunikation er nøgleordet på succes i min virksomhed

Telemarketing handler på så mange måder om mere end bare et telesalg – Det handler i bund og grund om at skabe en god dialog, og en troværdighed for ens kommende samarbejdspartner.

Vejen til et godt samarbejde med mig:

Vi tager et indledende møde hvor vi ser på mulighederne for et mere dybdegående samarbejde – Vi kaster boldene højt og satser på vi griber de samme bolde – Så har vi et godt udgangspunkt for en testperiode hvor vi i fællesskab sætter nogle retningslinjer for hvordan opgaven bør gribes an.

Jeg har som udgangspunkt en masse dybdegående spørgsmål som jeg rigtigt gerne vil blive klogere på, inden jeg takker ja til en opgave. Det er vigtigt at jeg er ”klædt” ordenligt på, da jeg repræsentere din virksomhed i den anden ende af røret. Så jo mere værdi du giver mig, jo bedre er jeg rustet til evt. spørgsmål jeg kan modtage eller stille i forbindelse med et samarbejde.

Jeg har værktøjerne til at finde dine potentielle kunder – Hertil benytter jeg et af Danmarks bedste søgeredskaber.

En testperiode er som min. 20 timer hvor jeg danner mig et overblik over selve opgaven. Jeg forventer i en testperiode at gennemføre omkring 100-150 telefonopkald, udarbejde salgsdialogen og gå i dybden med dine værdier. Det underordnet om det Mødebooking eller telesalg.

Salgstræning derimod er som min. 4 timer.

Når jeg beskriver jeg løber langt for mine kunder- er det underordet hvor i landet vi mødes.

I Dag er jeg f.eks. i Odense og afholder 4 møder med vidt forskellige virksomheder.

Mit mobile kontor som i dag er i Odense

20150616_082711

telesaelger-jannich-rindom

Med venlig hilsen

Jannich Rindom

Phoner2support

Mødebooking, telesalg og Salgstræning

Jannich@phoner2support.dk

SEO – SÅDAN KOM JEG PÅ SIDE 1 UDEN EN STØRRE INVESTERING

SEO – SÅDAN KOM JEG PÅ SIDE 1 UDEN EN STØRRE INVESTERING

 

Indledningsvis vil jeg starte med at sige, at jeg på ingen tænkelig måde er en SEOHAJ tvært i mod.

Men jeg synes personligt det vigtigt at være godt placeret i forhold til google og de virksomheder som søger ens ekspertise. Jeg har længe gået med tankerne om at investere lidt på SEO kontoen men synes det var sindssygt svært at finde ”den rigtige til opgaven” Bla. Fordi jeg modtog utrolig mange tilbud, hvor priserne varieret markant.

 

Derfor valgte jeg i starten, at gøre mig mere synlig ved at oprette mig som bruger på følgende:

 

Presseudsendelser.nu (Udsendte en ”pressemeddelelse”)

Egedalforum.dk (som er en lokal bruger site for borgere og erhvervslivet i Egedal)

Blogindlæg og aktiv på div. debatter på AMINO

Hertil gode råd og vejledning i forhold til telemarketing i iværksætter grupper på de sociale medier.

SEO hjælp på samlet 20 timer fra en SEO konsulent

Det har resulteret i at når man søger f.eks. på;

 

Mødebooking Roskilde – er jeg nr 1. (google)

Mødebooking – er jeg placeret på side 2 hvor jeg for blot tre uger siden var på side 16 (google).

På en lille måned har jeg haft mere end 2.284 Sessioner, brugere 1.891, Sidevisninger: 4428.

Det har resulteret i mere end 25 henvendelser, hvor størstedelen har fået et tilbud.

Så virker SEO – Helt bestemt, det kostede mig under 6.500,- med forbehold for de mange timer jeg selv har været aktiv på div. medier. Personligt synes jeg det helt fantastisk – men hver tålmodig “man kommer ikke på side 1 fra første dagen”

telesaelger-jannich-rindom

Med venlig hilsen

Jannich Rindom

Phoner2support

Mødebooking, telesalg & Salgstræning

https://www.phoner2support.dk/skal-jeg-oege-din-virksomheds-omsaetning/

Forberedelsen er en vigtigt faktor -Telemarketing

Forberedelsen er en vigtigt faktor -Telemarketing

I Forbindelse med mit debatindlæg for iværksættere – har jeg spurgt indtil, hvad de gerne vil blive klogere på i forhold til Telemarketing – Hertil har jeg udvalgt et par de spørgsmål som jeg gerne vil uddybe lidt, spørgsmålene kan læses nedenfor:

 

Rasmus Steiniche

”Mit spørgsmål må være hvordan man undgår at ens firma fremstår dårligt fordi kundesegmentet der bliver ringet til ikke har nogen form for interesse i produktet ”

Steffan Jensen

”Hvordan sørger i for, at i ikke bare ringer tilfældige kunder op, men at kunderne rent faktisk er interesseret i produktet før i ringer..  f.eks. man ikke bare ringer folk op og sælger dem en bil, også har de ikke kørekort ”

 

Hvordan man undgår at ens firma fremstår dårligt fordi kundesegmentet der bliver ringet til ikke har nogen form for interesse i produktet

Hos Phoner2support arbejder vi hovedsagligt med den del der hedder (business2business telemarketing) Vi starter et hvert kundeforhold op med et indledende møde hvor vi hertil også tilrettelægger følgende:

Eksemplet kunne være: kunden her som er et byggemarked, ønsker at sælge/ fortælle mere om deres nye unikke stiksav – i fælleskab skal vi så ind og vurdere hvilken type af virksomhed der er mest oplagt for dem at Phoner2support retter telefonisk kontakt til (det oplagt her at kundesegmentet kunne være tømrer) Phoner2support udtrækker en dataliste over tømrervirksomheder i Storkøbenhavn, da Byggemarked har til huse i Storkøbenhavn. Hvorpå vi fremsender denne til kunden(Byggemarked) Som hertil godkender de kundeemner som de ønsker vi kontakter – det muligt der er nogle i mellem som kunden/byggemarked ikke ønsker at vi kontakter af den ene eller den anden årsag – de bliver markeret med en farve og sorteret fra.

Alle vores kunder er med fra start til slut i processen – for i bund og grund er der ingen der kender sin forretning bedre end kunden selv – derfor er det vigtigt for os at gå i dyden til et indledende møde – for at sikre at alle er enige om tilgangen til projektet, jo bedre vi bliver klædt på jo bedre resultater levere vi, det jo trods alt det virksomheder som Phoner2support lever af, nemlig at levere varen.

 

Jeg har tidligere beskrevet en såkaldt dårlig oplevelse som vi vist alle kender eller kan nikke genkende til.

 

https://www.phoner2support.dk/hvordan-skaber-du-succes-opsoende-salg/

 

Hvordan sørger i for, at i ikke bare ringer tilfældige kunder op, men at kunderne rent faktisk er interesseret i produktet før i ringer..  f.eks. man ikke bare ringer folk op og sælger dem en bil, også har de ikke kørekort

Personligt har Phoner2suppport den tilgang at intet samarbejde opstartes uden et indlede møde med os, hvor man hertil også gennemgår følgende; Hvilken type virksomhed, kunden ønsker at handle med. På den måde sikre man sig at man ikke ringer for at sælge kildevand til f.eks. ” Carlsberg” Som jeg beskrev i overnævnte er processen at man i fællesskab finder ud af hvem, hvad & hvorfor.

Hvis det f.eks. er i opstarts fase og kunden endelig ikke selv kender sine potentiale kunder – vil jeg få udarbejdet en markedsanalyse for kunden.

For lige at pointere; ringer vi ikke privatpersoner – da der er nogle helt klare linjer hvor hvilke typer af virksomheder, såsom forsikring, mobiltelefoni som må gøre sig i dette.

Alt i alt handler det forberedelsen og kommunikationen.

 

Min tilgang til et hvert nyt samarbejde:

https://www.phoner2support.dk/skal-jeg-oege-din-virksomheds-omsaetning/

 

phoner2support-jannich-rindom

Rigtig Go´ solrig tirsdag

Jannich Rindom

Phoner2support ApS

Mødebooking, telefonsalg & Salgstræning

www.phoner2support.dk

Hvorfor skal man benytte sig af konceptet freelance sælger

Hvorfor skal man benytte sig af konceptet freelance sælger /Mødebooker

Jeg tror rigtig mange virksomheder har brændt fingrene ved at ansætte en sælger, som simpelthen ikke formår at levere de resultater der skal til.

Problemstillingen er det tit og ofte kan være en tung proces, at finde en god kandidat til at ivaretage det opsøgende salg for sin virksomhed også sker der mange gange det, at virksomhedsejeren i den mindre virksomhed  selv overtager salgsopgaven, sammen med de mange andre gøremål der skal gøres i løbet af arbejdsdagen – hvortil salgsopgaven tit bliver forsømt eller lagt helt på hylden.

Fordelene ved at benytte en freelance sælger / mødebooker som mig, er du selv bestemmer hvor mange timer du ønsker jeg skal bruge dagligt, ugeligt eller månedligt.

/ Og glem ikke at det opsøgende salg er vigtigt.

telesaelger-jannich-rindom

De bedste salgshilsner

Jannich Rindom

mail: Jannich@phoner2support.dk

Phoner2support ApS

Telemarketing, mødebooking & Salgstræning

www.phoner2support.dk

Hvordan skaber du succes i forbindelse med dit opsøgende salg?

Hvordan skaber du succes i forbindelse med dit opsøgende salg?

“Hvis det var enkelt, ja så ville alle gøre det.. hver gang!”

Forestil dig at; Det er torsdag eftermiddag, du sidder på kontoret. Du har travlt som altid. Telefonen ringer fra et hemmeligt nummer. Du tager telefonen i den tro om, at det er en kunde, der vil afgive ordre Meeeen:

Sælgeren

Hej, jeg hedder Martin og jeg ringer fra ABCD

Dig:

Hej Martin, hvad kan jeg gøre for dig

Sælgeren:

hej, jeg vil gerne tale med den, der er ansvarlig for jeres mobiltelefoni. Er det dig der er en rigtige her?

Dig:

Ja

Sælgeren:

kanon, så det er altså dig der er den ansvarlig for den del?

Dig:

Ja, det har jeg lige svaret på – hvad vil du?

Sælgeren:

Det fordi vi har et godt tilbud på hvordan du kan spare penge på mobilregningen. Ville du være interesseret i det – hvis tilbuddet nu er rigtig godt?

Dig:

Nej” 

Sælgeren:

Er det fordi, du allerede har en aftale med en anden udbyder?

Dig:

Ja

Sælgeren:

Så du vel bundet på hænder og fødder i lang periode frem?” 

Dig:

Ja

Sælgeren:

Så du kan skifte på nuværende tidspunkt?

Dig:

Nej…

Sælgeren:

Okay – så vil jeg ikke spilde mere af din tid

Dig:

Tak

Sælgeren:

Så må du ha en forsat god dag!

Dig:

Jamen tak for det

Ovenstående samtale er en indikation på hvordan rigtige mange telefonsælger griber det an – Fordi de ikke ved bedre, de for stukket et manuskript i hånden og en ringeliste som de skal ringe efter.

Jeg vil gøre mit det bedste på at beskrive hvordan jeg synes det skal gøres, i den gode tro om der en Salgschef eller to, som vil tag mine erfaringer til efterretning – for i sidste ende skader samtaler som denne, mere end den gavner.

Basic for alle gode telefonsamtaler er, man taler menneske til menneske og ikke til en eller anden maskine som bare skal acceptere en hurtig ordre.

Forberedelsen er vejen til succes: 

Forbered dig på hvad du vil tale om. Lav en såkaldt elevatortale og øv dig så godt på den – at du ikke skal sidde og læse op af den – i stedet forhold dig til de vigtige elementer du har øvet dig på – og skriv evt. et par stik ord ned.

keep it short simple – K.I.S.S. filosofien, har altid været en del af min arbejdsgang, F.eks.

  • En god præsentation/indledning
  • Formål med opkaldet
  • Afslutning på opkaldet

Det kan sagtens tage flere timer at lave en god elevatortale og forbedre sig på de emner du gerne vil vende med kunden – men det handler om at skabe en god oplevelse og sidste ende om at få en god og vedvarende kunde i hus.

Forberedelsen er afgørende hver gang du skal gribe knoglen og ringe ud:

Forvis dig om navnet på den du vil tale med. Dovenskaben sprøjter ud af røret, når du ringer op og beder om at tale med “den ansvarlige for telefoni”. Du er doven og useriøs, hvis du er uvidende om, hvem du skal tale med.

Langt de fleste virksomheder har en hjemmeside og hvor de forskellige kontaktpersoner fremgår – er du tvivl så sats stort og spørg efter direktøren men selvfølelig forvis med navn – det værste der kan ske er han henviser til en anden.

Gør dig gerne den ulejlighed lige kort at skimme virksomhedens hjemmeside igennem det virker så meget mere rigtigt man ved hvad de laver.

Hver klar mentalt til næste opkald.

Det er vigtigt man lige trækker vejret inden man tager det næste opkald og lige forbereder sig mentalt til en ny god dialog.

Sådan kan en samtale eksempelvis starte:  

“Goddag (kundens navn) jeg ringer fra Phoner2support og jeg hedder Jannich Rindom, Må jeg låne dine ører i et par minutter (kundes navn) så lover jeg at levere ørerne tilbage i rigtig god behold:  

Jeg håber mit indlæg har givet dig et syn på hvor man kan gribe det an og skabe en god oplevelse.

Jeg vil ved samme lejlighed gerne henvise til mine kunde udtalelser og om deres samarbejde med mig

Kunde udtalelser om Jannich Rindom

profil billede med logo på trøje

 

Jannich Rindom

Phoner2support

Jannich@phoner2support.dk

Mødebooking, telemarketing & salgstræning