Hvorfor er kundens mening vigtig for din virksomhed.

Hvorfor er kundens mening vigtig for virksomheden!

I en tid hvor der er mega meget rift om kunderne, og udbuddet er gigantisk stort, er det som virksomhed vigtigt at kunne profilere sig og skabe sig en unik position på markedet. Det gælder først og fremmest, om at kunne holde fast de kunder, man har, men naturligvis også om at kunne tiltrække flere kunder til. Men hvordan kan man egentlig skille sig ud? Der er 2 begreber, som er essentielle; tilfredshed & loyalitet.

Prisen er den altid en faktor for kunden? Måske…. men den er ikke nødvendigvis altafgørende. Prisen bliver altafgørende, hvis kundens forventninger ikke indfries i forhold til det man lover eller den ydelser man sælger. Der er ingen, der har lyst til at betale for meget. Det udløser oftest en fornemmelse af, at man er blevet indirekte snydt.
Fokus på kundetilfredshed er alfa omega – da høj kundetilfredshed går hånd i hånd med kundeloyaliteten. De loyale kunder, tiltrække nye kunder, og på den måde vil det kunne have direkte indflydelse på virksomhedens bundlinje!
Men hvordan bliver vi opmærksomme på kundernes forventninger til os? Det simple svar er først og fremmest at spørge dem. “Vi tror, vi ved alt, hvad der forventes, men det vides ofte´s sjældent. Vi handler i god tro, hvilket der ikke er noget ondt i – men hvis en virksomhed skal profilere sig, skal der mere meget til. Hvis man via analyser og evalueringer undersøger, hvad den enkelte kunde lægger vægt på og kombinerer denne viden med praktisk fra virksomhedens egen side, så tror jeg man er godt på vej
Helt konkret betyder det at man skal sætte sig i kundens sted og forestille sig hvilke tænkelige og utænkelige scenarier kunden har behov for.
Kundeloyaliteten er gevinsten, man som virksomhed kan høste, hvis man har sikret optimal kundetilfredshed. Loyalitet betyder 2 ting. Den første er, at kunden sandsynligvis vil vende tilbage, hvis de har nye opgaver, der skal løses. Det er det direkte køb, men en indirekte gevinst, som er mere værdifuld, ligger i det frø, der skal plantes hos kunden i førstehåndsindtrykket og som gennem processen skal vokse sig større.

 

profil billede med logo på trøje

med venlig hilsen

Jannich Rindom

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.