Hvordan skaber du succes i forbindelse med dit opsøgende salg?
“Hvis det var enkelt, ja så ville alle gøre det.. hver gang!”
Forestil dig at; Det er torsdag eftermiddag, du sidder på kontoret. Du har travlt som altid. Telefonen ringer fra et hemmeligt nummer. Du tager telefonen i den tro om, at det er en kunde, der vil afgive ordre Meeeen:
Sælgeren
Hej, jeg hedder Martin og jeg ringer fra ABCD
Dig:
Hej Martin, hvad kan jeg gøre for dig
Sælgeren:
hej, jeg vil gerne tale med den, der er ansvarlig for jeres mobiltelefoni. Er det dig der er en rigtige her?
Dig:
Ja
Sælgeren:
kanon, så det er altså dig der er den ansvarlig for den del?
Dig:
Ja, det har jeg lige svaret på – hvad vil du?
Sælgeren:
Det fordi vi har et godt tilbud på hvordan du kan spare penge på mobilregningen. Ville du være interesseret i det – hvis tilbuddet nu er rigtig godt?
Dig:
Nej” 
Sælgeren:
Er det fordi, du allerede har en aftale med en anden udbyder?
Dig:
Ja
Sælgeren:
Så du vel bundet på hænder og fødder i lang periode frem?” 
Dig:
Ja
Sælgeren:
Så du kan skifte på nuværende tidspunkt?
Dig:
Nej…
Sælgeren:
Okay – så vil jeg ikke spilde mere af din tid
Dig:
Tak
Sælgeren:
Så må du ha en forsat god dag!
Dig:
Jamen tak for det
Ovenstående samtale er en indikation på hvordan rigtige mange telefonsælger griber det an – Fordi de ikke ved bedre, de for stukket et manuskript i hånden og en ringeliste som de skal ringe efter.
Jeg vil gøre mit det bedste på at beskrive hvordan jeg synes det skal gøres, i den gode tro om der en Salgschef eller to, som vil tag mine erfaringer til efterretning – for i sidste ende skader samtaler som denne, mere end den gavner.
Basic for alle gode telefonsamtaler er, man taler menneske til menneske og ikke til en eller anden maskine som bare skal acceptere en hurtig ordre.
Forberedelsen er vejen til succes: 
Forbered dig på hvad du vil tale om. Lav en såkaldt elevatortale og øv dig så godt på den – at du ikke skal sidde og læse op af den – i stedet forhold dig til de vigtige elementer du har øvet dig på – og skriv evt. et par stik ord ned.
keep it short simple – K.I.S.S. filosofien, har altid været en del af min arbejdsgang, F.eks.

  • En god præsentation/indledning
  • Formål med opkaldet
  • Afslutning på opkaldet

Det kan sagtens tage flere timer at lave en god elevatortale og forbedre sig på de emner du gerne vil vende med kunden – men det handler om at skabe en god oplevelse og sidste ende om at få en god og vedvarende kunde i hus.
Forberedelsen er afgørende hver gang du skal gribe knoglen og ringe ud:
Forvis dig om navnet på den du vil tale med. Dovenskaben sprøjter ud af røret, når du ringer op og beder om at tale med “den ansvarlige for telefoni”. Du er doven og useriøs, hvis du er uvidende om, hvem du skal tale med.
Langt de fleste virksomheder har en hjemmeside og hvor de forskellige kontaktpersoner fremgår – er du tvivl så sats stort og spørg efter direktøren men selvfølelig forvis med navn – det værste der kan ske er han henviser til en anden.
Gør dig gerne den ulejlighed lige kort at skimme virksomhedens hjemmeside igennem det virker så meget mere rigtigt man ved hvad de laver.
Hver klar mentalt til næste opkald.
Det er vigtigt man lige trækker vejret inden man tager det næste opkald og lige forbereder sig mentalt til en ny god dialog.
Sådan kan en samtale eksempelvis starte:  
“Goddag (kundens navn) jeg ringer fra Phoner2support og jeg hedder Jannich Rindom, Må jeg låne dine ører i et par minutter (kundes navn) så lover jeg at levere ørerne tilbage i rigtig god behold:  
Jeg håber mit indlæg har givet dig et syn på hvor man kan gribe det an og skabe en god oplevelse.
Jeg vil ved samme lejlighed gerne henvise til mine kunde udtalelser og om deres samarbejde med mig
Kunde udtalelser om Jannich Rindom
profil billede med logo på trøje
 
Jannich Rindom
Phoner2support
Jannich@phoner2support.dk
Mødebooking, telemarketing & salgstræning