Den forunderlige verden af Telemarketing – af Jannich Rindom og Henrik Frier.  

Den forunderlige verden af Telemarketing – af Jannich Rindom og Henrik Frier.  

 

Hos den brede befolkning har telemarketing nok ikke det bedste ry. Vi har alle prøvet at blive ringet op af en telesælger, og de fleste af os har ligeledes prøvet at smække røret på, eller pænt at sige ‘nej, tak’. Uanset om vi bliver tilbudt et abonnement på et dagblad eller en ny forsikring der dækker bedre end  alle de andre, så er den almene dansker som regel meget skeptisk overfor telesælgere, og har ofte en forhåndsindtaget holdning til, at telesælgere og telemarketing er noget snusk vi ikke gider at have med at gøre.

Men, er det så galt med den #telemarketing? Er der noget positivt at hente i branchen og er man måske lidt for fordomsfuld, når man kritiserer en hel branche? For at belyse det hele lidt nærmere, taler vi med #salgscoach Jannich Rindom fra firmaet #Phoner2Support. Jannich har i hele hans professionelle karriere, beskæftiget sig med uddannelse og coaching af salgsmedarbejdere, med speciale i netop telesalg og telemarketing.

”Det er rigtigt, at telemarketing og telesalg har det med at blive betragtet som klassens grimme dreng”, griner Jannich Rindom. ”Men det er ikke helt med rette, for der foregår faktisk rigtigt mange positive tiltag i denne branche, som stort set alle parter kan drage fordel af. Både kunder, virksomheder og de udskældte telesælgere.

Jeg vil måske ikke nævne ordet ‘jantelov’, men vi er dog lidt derhenad. Nogle gange er det bare nemmere at være fordomsfuld og afskrive noget på forhånd, end det er at sætte sig ind i, hvad det hele egentlig handler om.

 

Jannich fortæller i det følgende, om de fordele han mener telemarketing har hos de forskellige parter af branchen:

 

 

Kunden

Kunderne – altså de privatpersoner eller erhvervsdrivende der pludseligt får en uventet opringning fra en sælger – er dem der ofte føler sig irriterede over telesalgsbranchen. Men der kan faktisk være rigtigt gode tilbud at indhente hos disse telesælgere. Det er ikke længere kun de klassiske avisabonnementer og forsikringer der tilbydes, men helt nye brancher der er begyndt at gøre brug af telemarketing. Sælgerne ved jo godt, at de ikke kan sælge varer eller ydelser der er uinteressante – og har som regel et godt tilbud med i deres henvendelse. Hvis man har tålmodigheden til at lytte et øjeblik, kan man sagtens ende med at indhente besparelser der er virkeligt interessante, i forhold til det der sælges i de traditionelle handelssteder. For at sige det på en anden måde: Dem der har mod på at give sælgeren en chance, og lader fordommene hvile et øjeblik, kan faktisk ende med at vinde stort på det opkald, som man ellers troede var en gang fup og fidus.

 

Virksomheden

Det firma der ønsker at gøre brug af telemarketing til sine salgsopgaver, har den klare fordel, hurtigt at kunne komme i kontakt med et meget stort publikum. Det siger sig selv, at det ikke er alle brancher der har behov for et hel hold af callcenter-medarbejdere til at sælge sit produkt – men er ens produkt eller serviceydelse noget der kræver bred og massiv eksposition på kort tid, kan telemarketing virkelig være vejen frem. Det er ikke specielt omkostningstungt, er hurtigt at sætte i gang – og så kan det spare virksomheden for at ansætte sine egne medarbejdere. Det er nemt for virksomhederne, i samarbejde med et udvalgt callcenter eller et mindre konsulent hus, at aftale hvor mange ressourcer der bør bruges på den opgave der skal udføres, og hvis callcentret ellers er en virksomhed der arbejder seriøst og professionelt, så har de jo netop ekspertisen i at nå ud til det helt rigtige publikum, i form af leads og uddannede sælgere.

Som altid er det vigtigt at afstemme forventninger og muligheder med det callcenter man indgår et samarbejde med. Men hvis forarbejdet gøres rigtigt, så kan mange virksomheder opleve store og nærmest eksplosive resultater, ved at gøre brug af telemarketing.

 

Sælgeren

Telesælgere er, bortset fra skatteopkrævere og parkeringsvagter, måske et af de mest udskældte erhverv overhovedet. Der er ikke mange der anser et job som telesælger, for at være særlig attraktivt eller prestigefyldt. Men den påstand er der dog en hel del erfarne telesælgere, der absolut ikke er enige i. De sælgere der reelt har prøvet at fungere i branchen i længere tid, ved hvad jobbet handler om, og nyder deres arbejde!

Jannich Rindom udtaler: ”For udenforstående, er der igen en masse fordomme der spiller ind, og giver en masse negative signaler, uden man egentlig kender noget til jobbet overhovedet. Men sandheden omkring jobbet som telesælger, er ganske som så mange andre arbejdsopgaver: Hvis man tager jobbet seriøst og ønsker at være professionel i sit arbejde, så er rige muligheder i denne branche. Telesælgere er ikke længere kun unge snothvalpe der tilfældigt ringer rundt til alle og enhver, i et krampagtigt forsøg for at sælge fup og fiduser. Nej, telesælgere er i dag professionelle unge (og ældre), der trænes i salgsteknikker der faktisk både indeholder psykologi, kommunikation og mange andre egenskaber. På den måde er branchen kommet en del videre, end den var i starten af 80’erne, da telemarketing havde sin spæde start.”

 

”Telemarketing er branche der desuden giver mange chancen for et job, fordi der stort set altid er brug for flere telesælgere. Jeg har set mange arbejdsløse komme tilbage i job, handicappede og arbejdsskadede der forsøger sig i en ny branche – og andre der har været ude for arbejdsmarkedet i længere tid, komme tilbage og få et godt job i telemarketing. Mange har mulighed for at arbejde delvist hjemmefra, hvis det er det de ønsker, og andre tager imod muligheden for at arbejde i udlandet, hvor mange danske callcentre har åbnet kontorer. Masser af unge benytter sig af muligheden for at rejse ud i verden – til fx Spanien, Malta, Portugal, Grækenland eller Thailand, og få chancen for at kombinere rejseoplevelser med et job som sælger.”

 

”Lønnen bør også nævnes som en faktor, i arbejdet med telemarketing. Ganske vist er en sælgers løn normalt baseret på provision og en forholdsvis lav basisløn. Derfor er telesalg ikke for dem der ønsker at sidde og fise den af i kontorstolen og vente på klokken bliver 16, men derimod for dem der drives af at skabe gode dialoger og finder incitament i at opnå en god provision. Det handler om at tage jobbet seriøst, sætte sig ind i branchens know-how og i det hele taget være professionel i sit arbejde. ”, siger Jannich Rindom med et smil på læben, og hentyder selvfølgelig til folks generelle holdning til jobbet.

 

Jannich Rindom slutter af med at give et par gode råd med på vejen: ”Inden man helt afskærer telemarketing, så prøv at give det en chance, og se hvad muligheder det byder, for telemarketing er faktisk et værktøj der kan bruges hele vejen rundt. Jeg har selv været i branchen i mere end 15 år, den har givet mig smør på brødet. Jeg har selv blevet ringet op mange gange af telesælgere, lyttet til hvad de har at tilbyde – og er endt med meget fordelagtige køb af serviceydelser og produkter, både til mig selv og til min virksomhed.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.